Valet bör ge sociala medieannonsörer skrämselhicka

Valet är över. Stort valdeltagande och ett stort engagemang bland folk, som jag
upplever det. Så vad hände?

Ingenting alls, om vi ska vara
ärliga. De rödgröna gick ner en aning men tycks mest ha omfördelat rösterna
inom sig. Alliansen samma sak. SD gick fram, men de fick i stort sett samma
resultat som opinionsundersökningarna visat i flera år. Om möjligt något lägre
än snittet sedan 2015 (men då tillkommer nog stödröster till KD på 2
procentenheter). Det dåliga skämtet Alternativ för Sverige syns knappt i
siffrorna så medias ljus på dem verkar vara en grov vantolkning av samtiden.

Som jag tolkar det har aktivitet
på sociala medier inte betytt något alls, utom möjligen höjt intresset för att
rösta. Någon påverkan syns inte alls. Ryska troll, botar och allt de håller på
med måste sägas ha varit totalt bortkastad tid och pengar. Vanlig annonsering
på nätet likaså.

Kan det vara så att sociala
medier är på väg att spela ut sin roll? Att de, så fort det kommer till ett
flervalsalternativ (= fler än 2) faktiskt inte förmår påverka människor?

I så fall – vad betyder det för
annonseringen på sociala medier framöver?

Jag är nyfiken att se vad
forskarna får fram av detta val och om man kan se någon som vågar tolka
siffrorna.

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *