Skriv så kort som det behövs


Tänk på läsaren. Det är
en sak att skriva kort, men du måste också få fram ditt budskap. Skriver du för
kort blir sin text innehållslös, skriver du får långt blir den förvirrande.

Exempel: Män mår illa

Tre ord som inte säger
någonting. Kan fungera som rubrik men inte som puff och absolut inte som ett inlägg på en blogg eller i sociala medier.

Lägg istället på lite
detaljer som ger kött på benen.

Exempel: Ensamstående arbetslösa män i hyreslägenhet
får oftare huvudvärk, ryggont och sömnproblem än andra människor. Det visar en
undersökning som forskare i Umeå har genomfört.

Här har vi inte bara gett
information som fångar en läsare, vi har till och med skapat en PERSONA (avatar eller karaktär) samt
hittat en utomstående EXPERT som visar att det vi säger är trovärdigt.

Om du nu skrev för att
sprida kunskap om ditt expertisområde är det här en bra start. Den följer du
sedan upp i brödtexten med att först upprepa innehållet men nu med ännu fler
detaljer. Du kompletterar sedan med att fler grupper (PERSONA) däremot mår bättre och
avslutar kort med underlaget för undersökningen, som hur många som deltog, vilket
universitet som genomförde den och så vidare. Då har du skapat en trovärdig text som gör att man vill fortsätta höra på vad du säger.
Tänk bara på att skriva sanningen. Du vinner inget på att vinkla eftersom någon då helt säkert kommer att exponera dig.

Om du istället ska sälja
en tjänst kan du utgå från denna puff men istället för att fortsätta berätta om
ämnet så går du till din lösning, den tjänst eller produkt som du säljer. Som
du ser är det ingen som köper din tjänst ”män träffar kvinnor” om du bara säger
att männen mår illa. Men om du får dem att känna igen sig och känna sig som en
del i en grupp får du ett helt annat genomslag.

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *