Ogilvys 9 steg för att bygga en kampanj

David Ogilvy är väl en förebild till Mad men så ta hans råd med viss nypa salt. De har trots allt några år på nacken och vi bör ha lärt oss lite mer om människans psykologi sedan hans dagar. Nummer 7 är dock min favorit och det andra är inte fel del heller.

1. Vad du säger är viktigare än hur du säger det.

2. Om inte din kampanj är byggd kring en bra idé kommer den att floppa

3. Ge fakta

4. Du kan inte tråka ut människor till att köpa (denna tes är dock motbevisad av all inclusive-konceptet)

5. Var anständig, var inte en clown (såvida du inte säjer inom lågprissortimentet för då kan det funka)

6. Gör en modern kampanj

7. Om du är lyckosam nog att skriva en bra copy – håll fast i den till den inte längre funkar.

8. Skriv aldrig en annons som du inte vill att din familj ska läsa.

9. Alla annonser ska tänkas vara en del i det pussel som bygger hela ditt varumärke. (passar inte din bit in i pusslet hör den inte hemma där)

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *