Lär känna din läsare på allvar

Seriös bild? Inte så värst.


Låt oss säga att du ska sälja en ny hiss för bilar i en verkstad.
Vem skriver du för då?

Den som har en produkt som den vill sälja hamnar lätt i
fällan att vara korrekt och teknisk. Men när man så gärna vill visa på hur bra
man själv är missar man lätt mottagaren av budskapet.

Så börja ditt arbete med att ställa dig frågan: Vem skriver
du till?

Det är ingen lätt fråga. Det tar inte många sekunder innan
även den vane skribenten lyckas hitta två tre undantag till sin egentliga
målgrupp och vill få in dem med. Men stanna upp. Fokusera. Ta ett steg tillbaka
och fundera en gång till: Vem skriver du till, egentligen?

Låt mig ta ett exempel från förra året
Plötsligt dök det upp stora
affischer på busshållplatser för en onlinebutik som tidigare hade berömt sig för
att bara marknadsföra sig via webben. Därför skrevs det också om kampanjen i
fackpress. Fokus var förstås slutkonsument, men jag är inte så säker på att det
var den främsta målgruppen för veckan efter skulle just denna kedja
börsintroduceras. Så mitt framför ögonen på alla aktieplacerare dök det upp ett
varumärke som just de sällan mötte (målgruppen var annars yngre kvinnor).
Mycket vackra bilder, jag tror helt säkert att perceptionen fungerade bra och
att målgruppen tog till sig budskapet.

Känner du din målgrupp

När du har slagit fast din målgrupp är det dags att fundera
på om du verkligen känner dem så bra som du tror. Bara för att man är
aktiemäklare är det ju inte säkert att man är en bortskämd yuppie. Granska dina
fördomar. Det kan vara så enkelt som att sätta upp olika egenskaper och
tillsammans med någon kollega fundera på om det är just en fördom eller om det
har substans. Men än bättre är det förstås om du kan prata med några i målgruppen
för att förstå vad de är ute efter.

Här är skolkataloger ett fantastiskt forskningsfält. Ett
eldorado för reklamare som vet hur man snackar med kidzen i plugget och därför
lätt säljer in en utbildning. Eller? Kan det vara så att de ungdomar som när
det gäller att köpa nya dataspel eller kläder kan ta till sig ett språk men när
det kommer till deras egen framtid vill bli tilltalade på ett helt annat? Fundera
på om du ser din målgrupp som ”kidz” eller ”ungdomar”

Tar du kontakt med din målgrupp så berätta vad du jobbar
med. Var ärlig så är människor ärliga tillbaka. Fråga dem hur deras dag ser ut,
vad som är jobbigt för dem och gå sen vidare till att hur din tjänst eller
produkt kan underlätta för dem i vardagen. Tänk skolkatalogen. Har ungdomarna
egentligen mest nytta av att veta vilka föreningar det finns på skolan eller
vill de veta vad man kan göra efter utbildningen är över?
När du har svarat på deras första fråga, ja då kan du bre på hur fantastisk
skola det är du har. Men först då.

Skriv vardagligt

Skriver du en till en person måste du skriva vardagligt.
Inte talspråk, men direkt och personligt som om du skrev ett brev (för att ta
ett tips jag fick av en kollega). Träna därför på att skriva brev. Kanske kan
du skriva till en vän och berätta om något och sedan få denne att göra dig en
tjänst. Hör sedan med vännen hur den såg på din text. Var den inspirerande
eller blev du långrandig och svårförstådd?

Skriv till din vän

Ja, som du förstår ska du se din målgrupp som en person och
denne är din vän. Vänner lurar man inte, man vill hjälpa dem.

Hälsar vännen

Jesper

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *