Fake news gör din marknadsföring dyrare

Fake news är inget nytt. Det som är nytt är att de sprids så mycket mer nu än tidigare och de är inte längre så harmlösa som den en gång var. De hade betydelse både i det amerikanska presidentvalet och i Brexit-omröstningen. Nu är det troligt att de får betydelse för PR och  marknadsföring.

Fake news är inte något så enkelt som en felaktig eller dålig nyhet. Det krävs mer, som att det är en medvetet skapad lögn i syfte att påverka läsaren i en viss (politisk/religiös) riktning.

Och det är framför allt fem faktorer som gör att de sprids så snabbt idag.

1) Det är billigt

Insatsen för att skapa en nyhet är extremt låg, historiskt sett. Det är bara att sno en bild, skapa en text och sedan använda sociala medier.

2) Det är enkelt

Vem som helst kan snabbt lära sig göra Fake news

3) Det finns inga spärrar

Före de sociala medierna fanns det flera spärrar innan ett budskap kunde komma ut till en större allmänhet. För att komma med i dåtidens media skulle en nyhet passera genom en redaktör och en ansvarig utgivare. I etermedia var det mesta inspelat så det var svårt att kuppa igenom något i tv eller radio.

4) Social media gör jobbet

Facebook har fler än 1,5 miljarder användare, Twitter, Instagram och de andra färre men mer än 100 miljoner dagliga användare. Alla kan nås gratis.

Tänk då på att allt färre har vanliga tidningar och därför litar till sociala medier för sina nyheter.

5) Segregation

Sverige är inte så uppdelat som USA men det finns en åtskillnad mellan olika grupper och den klyftan har blivit större. Jag tänker så inte bara på landsbygd vs stad, invandrare vs svenskar utan även alliansen vs de rödgröna. När denna klyfta blir för vid förlorar vi, tyvärr, förmågan att samtala med varandra. Alltså
lyssna, inte bara prata. Samtidigt förlorar vi tilliten till den andre.

Varför är detta då ett problem för PR?

Eftersom Fake news skapar misstro för media skapar det även misstro för det PR-arbete som läggs ner för att föra ut ett budskap genom media. Och att nå ut genom media har traditionellt varit en strategi för PR-folk eftersom målgrupperna tenderar att misstro budskap som lanseras direkt från företag. Undantaget det företagets fans, men av alla som ska nås för PR-strategin ska lyckas är just denna grupp den enda som man inte behöver bry sig om eftersom de redan är anhängare av budskapet.

Så vad händer då med marknadsföringen när media förlorar sitt förtroende?

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *