Badare


Bilder
.
Använd bilder och försök hitta din stil. Använd även dina egna bilder från din egen verksamhet. Det ger genuitet men också kontinuitet för du kommer omedvetet att fota på ungefär samma sätt. om inte annat därför att du kanske inte är så proffsig fotograf att du har den tekniska förmågan att variera dig.
Bilden ovan är tagen med en Iphone och bearbetad i Photoshop.

Så bygger du upp ett intresse

Det finns inget unikt i
text för sociala medier. Precis som i traditionell reklam och i tidningstext
måste du fånga läsaren snabbt. Först med en rubrik och sedan med en ”ingress” som
får läsaren att vilja läsa mer.

Men det här är lättare
sagt än gjort. I några kommande inlägg kommer jag att ta upp det här med
konkreta exempel, men jag börjar med några begrepp.

Löpsedeln
Hör egentligen inte till
texten, men föreställ dig att du ska få en läsare att läsa en tidning utan att
ha tidningen. Där behövs en ”löpsedel”. Tänk på att löpsedeln lika gärna kan
vara din twitter-text som länkar till din hemsida, så fastna inte i fördomar om
papper VS digitalt.

Här kan du dra på med känslor,
men undvik adjektiv. Tänk: Sverige vinner VM-guld. Löpsedeln skriver då ”VM-hjältarna!!!!”
och en bild som säger vad det handlar om.

Puff
Kompletterar löpsedeln
och är inte en del av artikeln. Ska däremot få dig att klicka Ger en mycket
kort sammanfattning av din text och du bör antyd varför och hur.

Nu är du framme vid
artikeln.

Rubrik
Börja alltid med en kort
slagkraftig rubrik. Dess uppgift är att fånga läsarens intresse. Den behöver
däremot inte vara sann i betydelsen att den berättar en historia.

Ingress
Ger en kort
sammanfattning av din text och du bör få med vem, var, när, hur men inte
varför.

Ska vara sann men ska
självklart inte berätta allt. Du har tre fyra meningar till godo, och de ska
vara korta.

Brödtext
Nu är det allvar. Var
konkret och se till att alla detaljer är på korrekta, annars förlorar du i
trovärdighet. Se också till att svara på alla frågeord du kan komma på, inte
minst vem, var, när, hur, vilka, varför,

Tänk på att det ibland behövs en brygga (övergång) mellan ingressen och brödtexten. Det är en inledande text i själva artikeln som egentligen är en fortsättning på ingressen men typografiskt överförs till brödtexten.

Detta är strukturen för
din text. Inte så svårt att förstå. Men det är klart, för den som är ovan
kommer det svåra i nästa steg – om hur du fyller på med ord. Om det kommer jag
att skriva mer i nästa inlägg.

Om Wasling media

Wasling media är innehåll.

Sedan starten 2000 har jag (Jesper Wasling) arbetat som journalist, marknadsförare, författare och numera även en hel del med digitala medier. Alltid med fokus på texten men även bild när det behövs.
Det har blivit nära 10 tusen artiklar, fyra tryckta böcker och några manus som väntar på redigering samt en hel del annat.

Här på Facebook växlar jag mellan tankar om marknadsföring/digitalt innehållsskapande och foton jag tagit. Det här är därför en form av blogg.Här finns också bilder jag tagit. Ibland i naturen för färgens skull, annars gärna svartvitt för dramatiken.

Och för att man genom det svartvita kan dölja snarare än framhäva verkligheten så att du som betraktare själv får lägga till det du känner.

Jag har en förkärlek för udda vinklar och det försöker jag få fram i både bilder och texter. Naturens asymmetriska symmetri vägleder mig.