Rätt typsnitt

Anpassa typsnitten så de bildar en harmoni.

Det är ofta lämpligast att kombinera två typsnitt i en
vanlig text. Fler kan du ha när du gör en större arbete som en folder. Då kan
namnet stå i ett typsnitt medan text och rubrik växlar mellan de två andra. Ett
typsnitt har du på en enkel affisch som bara har ett enkelt budskap. Som en
trafikskylt.

Vilka två som du ska ha är förstås en smaksak. Det finns
mängder av tyckare därute men deras åsikt är sällan värd mer än din.
Det du däremot bör tänka på är att ha ett typsnitt med fötter, så kallas seriff
(ex Times new roman) och ett utan, san-seriff (ex Arial) där det senar passar
för rubriker medan det förra är gjord för längre texter. Fötterna, linjerna,
undertill skapar en linje som gör att ögat lättare kan följa rätt rad.

Några traditionella kombinationer mellan typsnitt är:

Avenir –
Minion

Bodoni –
Futura

Helvetica (bold)
– Garamond

Georgia –
Verdana

Gill sans (bold)
– Garamond

Minion (bold)
– Myriad

Clarendon –
Trade gothic

Frutiger
(bold) – Minion

Caslon
(bold) – Univers (light)

Frankling gothic
– Baskerville

Det går alltså utmärkt att välja “bold/fet” respective “light/small”
istället för regular. Prova dig fram till vad du tycker ser bäst ut.

Bilden här ovan är gjord i Minion bold och Myriad light.

Lär känna din läsare på allvar

Seriös bild? Inte så värst.


Låt oss säga att du ska sälja en ny hiss för bilar i en verkstad.
Vem skriver du för då?

Den som har en produkt som den vill sälja hamnar lätt i
fällan att vara korrekt och teknisk. Men när man så gärna vill visa på hur bra
man själv är missar man lätt mottagaren av budskapet.

Så börja ditt arbete med att ställa dig frågan: Vem skriver
du till?

Det är ingen lätt fråga. Det tar inte många sekunder innan
även den vane skribenten lyckas hitta två tre undantag till sin egentliga
målgrupp och vill få in dem med. Men stanna upp. Fokusera. Ta ett steg tillbaka
och fundera en gång till: Vem skriver du till, egentligen?

Låt mig ta ett exempel från förra året
Plötsligt dök det upp stora
affischer på busshållplatser för en onlinebutik som tidigare hade berömt sig för
att bara marknadsföra sig via webben. Därför skrevs det också om kampanjen i
fackpress. Fokus var förstås slutkonsument, men jag är inte så säker på att det
var den främsta målgruppen för veckan efter skulle just denna kedja
börsintroduceras. Så mitt framför ögonen på alla aktieplacerare dök det upp ett
varumärke som just de sällan mötte (målgruppen var annars yngre kvinnor).
Mycket vackra bilder, jag tror helt säkert att perceptionen fungerade bra och
att målgruppen tog till sig budskapet.

Känner du din målgrupp

När du har slagit fast din målgrupp är det dags att fundera
på om du verkligen känner dem så bra som du tror. Bara för att man är
aktiemäklare är det ju inte säkert att man är en bortskämd yuppie. Granska dina
fördomar. Det kan vara så enkelt som att sätta upp olika egenskaper och
tillsammans med någon kollega fundera på om det är just en fördom eller om det
har substans. Men än bättre är det förstås om du kan prata med några i målgruppen
för att förstå vad de är ute efter.

Här är skolkataloger ett fantastiskt forskningsfält. Ett
eldorado för reklamare som vet hur man snackar med kidzen i plugget och därför
lätt säljer in en utbildning. Eller? Kan det vara så att de ungdomar som när
det gäller att köpa nya dataspel eller kläder kan ta till sig ett språk men när
det kommer till deras egen framtid vill bli tilltalade på ett helt annat? Fundera
på om du ser din målgrupp som ”kidz” eller ”ungdomar”

Tar du kontakt med din målgrupp så berätta vad du jobbar
med. Var ärlig så är människor ärliga tillbaka. Fråga dem hur deras dag ser ut,
vad som är jobbigt för dem och gå sen vidare till att hur din tjänst eller
produkt kan underlätta för dem i vardagen. Tänk skolkatalogen. Har ungdomarna
egentligen mest nytta av att veta vilka föreningar det finns på skolan eller
vill de veta vad man kan göra efter utbildningen är över?
När du har svarat på deras första fråga, ja då kan du bre på hur fantastisk
skola det är du har. Men först då.

Skriv vardagligt

Skriver du en till en person måste du skriva vardagligt.
Inte talspråk, men direkt och personligt som om du skrev ett brev (för att ta
ett tips jag fick av en kollega). Träna därför på att skriva brev. Kanske kan
du skriva till en vän och berätta om något och sedan få denne att göra dig en
tjänst. Hör sedan med vännen hur den såg på din text. Var den inspirerande
eller blev du långrandig och svårförstådd?

Skriv till din vän

Ja, som du förstår ska du se din målgrupp som en person och
denne är din vän. Vänner lurar man inte, man vill hjälpa dem.

Hälsar vännen

Jesper

Har du det som krävs?

Vad behöver jag kunna som copywriter?
Det är en fråga som jag ofta får. Och svaret är att det är en hel del. Tiden då man satt ensam och tog fram en snygg slogan är helt förbi. Om den ens har funnits förutom på film.


Som copywriter, kommunikationsstrateg och journalist (samma jobb, bara olika uppdragsgivare, om jag ska vara krass) har jag sedan mitten av 90-talet hjälpt företag och myndigheter med olika projekt. Under den tiden har jag märkt att det skett en hel del nytt medan det gamla hänger kvar vilket gör att jobbet är mer splittrat numera. och det märks på alla titlar som florerar.

Det som tillkommit är förstås de nya kanalerna. Det gör att vårt yrke numera kan sägas vara splittrat i två: copywriter och digital copywriter. Men vad är skillnaden mellan dem?

Tursamt nog har jag förmånen att få jobba med den nya utbildningen DIGITAL AD/COPY på Borås Yrkeshögskola. Den kommer igång i höst. Jag hoppas kunna ta upp vad som händer där här på den här bloggen.

Vägen till Digital copywriter
Ett sätt att förstå vår tids copywriter är att flytta blicken från HUR till VAR. Hur man jobbar påverkas nämligen om var man jobbar, och här menar jag var i betydelsen kanaler.
I en trycksaks- eller filmproduktion är copywritern i team med en Art Director. Dessutom förekommer såklart en produktionsledare och kanske varumärkesstrateg.
I den digitala världen kan jag som copywriter istället jobba med en ux-designer eller webbutvecklare. Det gör att jag som copywriter måste ta större ansvar för helheten för hur mycket man än vill är en UX-designer inte samma sak som en AD.

Däremot köper jag inte att man numera måste vara bra på både stort och smått, för det kravet har alltid funnits. Däremot gör det jobbet enklare om man först kan tänka strategiskt för det underlättar när text och bild ska anpassas till olika kanaler. Och du behöver förstå den digitala världen och hur man analyserar dess flöden. Tro mig, det underlättar. Teknisk nyfikenhet kommer att göra ditt kreativa arbete så mycket lättare än om du sitter för dig själv på en piedestal.


Fotot av denna sak/bil/bubbla tog jag i Amsterdam. Lätt bearbetat i mobilen, så svårare än så behöver et inte vara.

Rätt bild till rätt tillfälle

Hur vet jag att min bild är bra?
Jonathan Reid har gjort en bra sammanställning av hur man kan tänka när man väljer vilket foto man ska ha. Som marknadsförare snarare än fotograf instämmer jag helt med det han skriver.

För när du tar ett kort för att använda det i en publicering på din hemsida eller i tryck har du någon tanke med vad du vill förmedla och sälja. Kanske är det ett resmål, en utbildning eller ett klädesplagg. Oavsett vilket lovar jag att ett fotografi som är klart och tydligt och visar aktiva människor i rätt (dvs din) miljö är att föredra framför nästan vilken perfekt fotograferad miljö som helst.

Det här betyder förstås inte att fotografens tekniska skicklighet kan ersättas av oss glada amatörers foton. Fotografen är ett proffs och lär av henne. Men fotots tekniska och konstnärliga nivå får inte inkräkta på syftet med ditt foto.

Läs Jonathan Reids inlägg här:
https://fstoppers.com/architecture/how-specializing-shows-other-photographers-critiques-can-be-wrong-319953?fbclid=IwAR18X7g3xhXCoJrhKAMReZClX7bnCEvdAJ3RmgdnPWMNPteIOqxBLI3Ri-M

Manus till din första film

Visst har du hört att man ska göra film för att få uppmärksamhet. Men det är ju lättare sagt än gjort. För hur ska man göra om man aldrig filmat förr?
Bara hålla i kameran är ju en konst i sig, sedan ska man helst visa upp något också. Kanske berätta en historia av något slag.
För att hjälpa dig på traven har jag samlat in några råd här. Och läser du texten noga så ser du att det är skrivet som ett manus skulle kunna se ut. Talspråk, växlande tempo och kortfattat.

Skriv ner ditt manus ordagrant.

Det kan ju tyckas vara oerhört mycket jobb att till att
börja med, men det blir så oerhört mycket enklare än att gå tillbaka och ändra
när du testkör inför andra.

Kom ihåg att skriva talspråk i manuset, vilket innebär korta
meningar. Och läs semantiskt högt så du vet att det du har skrivit känns bra att
säga. Du vet då också att du undviker komplicerade haranger där du pratar ch
pratar och pratar utan att veta vart du ska komma, använder konstiga och svåra
ord.

Tänk på att du kan skapa dynamik i din presentation genom
att variera tempo, röstläge och hur du rör dig på scen.

Vi människor tar ofta efter den vi lyssnar på, och det kan du
utnyttja genom att växla mellan att vara energisk och engagerande, men också
lågmäld och allvarlig.

Akta dig för det planlösa vandrandet på scenen. Om du
istället i förväg bestämmer dig för hur du ska röra dig ser det mycket
proffsigare ut.

Det tråkigaste som finns är att se på personer som försöker
göra ”rätt” på scenen. Det roligaste som finns är att se på personer som vågar
visa sin personlighet. Kom ihåg att när du står på scenen är publiken
intresserad av att se dig.

Våga släppa loss lite. Är du intresserad av hårdrock, ja kom
in i en hårdrocks t-shirt. Våga visa vem du är. Kanske har du något annat
intresse, någon hobby du kan utnyttja på scen för att skapa lite dynamik och
personlighet.

Öva din presentation så mycket och så ofta du kan. Gärna
inför familj, släkt och vänner, alltså människor som inte själva kan ditt ämne.
Hör efter vad dom tycker.

Ibland kan det vara lite svårt att få ärlig feedback från
släkt och vänner eftersom dom ju gärna vill vara snälla. Men då kan ju ett bra
tips vara att be dem återberätta din presentation för då får du ofta ett bra
kvitto på hur mycket de har förstått.

Sen kan du enkelt gå tillbaka och ändra i manuset du har
skrivit, eller hur.

Jo, repa gärna med tidtagning också, för du vill ju inte
riskera att bli avbruten.

Lycka till!

Vad ska du lägga ut?

Svårt att komma på vad du ska lägga ut i dina sociala medier? Tryter fantasin?

Alla har ju inte turen att ha en verksamhet som är bildskön. Men med lite fantasi kan du ändå skapa ett intressant flöde i dina sociala medier.

Det jag har här tog jag fram för en klient. Det är inga större hemligheter utan idéer som jag samlat på mig från vänner och andra. Just denna gång är uppdragsgivaren en utbildare, men du kan säkert anpassa listan till din verksamhet.

Konkreta inlägg och allmänna tips

·
XX fakta om yyyy-utbildning

·
Varför heter vår utbildning så (vilka tankar
hade vi när vi döpte den)

·
Påminnelser

·
Citat

·
Frågor och svar

·
Hjälpsamma tips

·
Kortlistor

·
Teaser/aptitretare

·
Idéer – prova det här

·
Bakom kameran

·
Våra inspirationskällor

·
Ny kurslitteratur (gärna med kort kommentar om
varför vi har valt denna bok)

·
Presentera föreläsare

·
Roliga fakta

·
Ta en bild på arbetsplatsen

·
Svara på en fråga (Ex vad reell kompetens? …)

·
Presentera en kollega (Här är NN. Hon är
utbildningskonsult och lär våra studerande KURS)

·
Intervjua en studerande

·
Intervjua en konsult

·
Dela imponerande statistik (9 av 10 får jobb …)

·
Fota något typiskt för årstiden (gärna kombinerat
med ett annat budskap, som tack för att du följer oss)

·
Visa något från ett evenemang som du nyligen var
på (inte bara en bild på föreläsaren, om det är möjligt)

·
Rätta ett vanligt missförstånd om din verksamhet

·
Fråga om följarna vill följa din e-postlista (om
vi nu har ett nyhetsbrev. Det finns för BRvux)

·
Mini-filmsnuttar som visar skolan eller en
händelse. 5-10 sekunder.

·

Undersökningar
Dessa lägger du ut på din Facebook-sida som en enkät.

·

Vilken är din favoritkurs (och vi vet att alla
studerande inte gått alla kurser)

·
Vad gör du om ett år (Jobbar på
favoritjobbet/Kämpar på med sista terminens sista tenta/har en lång skön
ledighet/På väg mot okända utmaningar)

När du berättar om ett möte

När du ska berätta om Content
marketing handlar om att du ska skapa innehåll för att sälja din tjänst/produkt.
Det betyder att du ofta kommer att referera från föredrag och evenemang där
ditt företag är med. För att få liv i ditt referat kommer du sannolikt att
behöva göra en kort intervjun, och för det krävs ett möte. Här är fällorna du ska undvika.

Nybörjaren känner ofta
att han måste berätta för läsaren vad det är för kongress, var händelsen ägde
rum, hur många och vilka som deltog och så gärna klämma in några viktiga utdrag
ut programmet. Då kan det lätt låtsa så här.

Nybörjaren: Soft Marketing AB genomförde i helgen en
konferens på temat Modern marketing in social media. VD Göran Björkman kunde
med glädje vända sig till de hundratal besökarna för att under programpunkten
Vision 2020 presentera företagets nyskapande algoritm.

Du: Soft marketings nya algoritm kommer att
revolutionera Content marketing. Det var VD Göran Björkmans budskap på
kongressen Modern marketing in Social media.

// Sedan lägger du in
var, när, hur fantastiskt fräckt det var – illustrerat med blåsvarta bilder med
gröna accenter – och ingenstans i hela texten nämns programmet. Men en länk
finns med. //

Som referent av ett
evenemang, speciellt genom en sociala medier-kanal, gäller det att sålla bort
alla tendenser till byråkratiska formuleringar och marknadsavdelningarnas
säljpitchar eftersom de drar ner tempot.

Ställ dig hela tiden frågorna:

– Vad handlar det om?

– Vad intresserar
läsarna?

– Hur skulle läsarna
berätta om nyheten för sina vänner?