Har du svårt att nå ut?

Jag hjälper dig med din digitala marknadsföring och innehållsproduktion. Innehåll är min specialitet.

Mitt namn är Jesper Wasling och jag har jobbat inom media och marknadsföring sedan 90-talet. Idag hjälper jag företag och organisationer med deras ditigala strategi så att de genom content marketing och annan digital marknadsföring bättre ska nå ut till kunder. För att nå fram behövs relevant innehåll som ger kunden ett mervärde och får denne att stanna kvar hos dig.

För att lyckas med det behövs en tydlig strategi och effektiva processer för att skapa innehåll. Här kommer min kunskap väl till pass så oavsett om du behöver hjälp med att ta fram en strategi eller ”bara” innehåll så finns jag här för dig.

Här på bloggen Skriv som en copywriter ger jag handfasta tips för dig som vill bli bättre på text. Titta gärna in där, du kommer inte att ångra dig.

Skriva en släktbok

Det har aldrig har det varit så lätt att sammanställa släktforskning som nu. Men hur gör du om din släktforskning till en bok som andra vill läsa?

Det är lätt att prata men vill du att någon ska lyssna krävs det lite mer eftertanke. Samma sak gäller när du skriver en bok. Det räcker inte att du tycker att det du har att säga är viktigt. Du måste även få dina läsare att känna så.

Jag har jobbat i över 20 år som journalist och författare och lärt mig de flesta knepen för att få en läsare att stanna till och lyssna till det du har att säga. Det är något som jag gärna förmedlar till dig som vill skriva en bok.

Detta hjälper jag dig med

Mitt erbjudande är hjälp från att komma igång och skriva till att avsluta boken och skicka den till tryck. Några exempel är:

  • Så skriver du en inledning
  • Gör läsaren engagerad
  • Hitta rätt disposition
  • Fånga släktens berättelse

Dessutom hjälper jag dig med det tekniska som

  • Korrekturläsning
  • Sättning och layout
  • Kontakt med tryckerier

Ogilvys 9 steg för att bygga en kampanj

David Ogilvy är väl en förebild till Mad men så ta hans råd med viss nypa salt. De har trots allt några år på nacken och vi bör ha lärt oss lite mer om människans psykologi sedan hans dagar. Nummer 7 är dock min favorit och det andra är inte fel del heller.

1. Vad du säger är viktigare än hur du säger det.

2. Om inte din kampanj är byggd kring en bra idé kommer den att floppa

3. Ge fakta

4. Du kan inte tråka ut människor till att köpa (denna tes är dock motbevisad av all inclusive-konceptet)

5. Var anständig, var inte en clown (såvida du inte säjer inom lågprissortimentet för då kan det funka)

6. Gör en modern kampanj

7. Om du är lyckosam nog att skriva en bra copy – håll fast i den till den inte längre funkar.

8. Skriv aldrig en annons som du inte vill att din familj ska läsa.

9. Alla annonser ska tänkas vara en del i det pussel som bygger hela ditt varumärke. (passar inte din bit in i pusslet hör den inte hemma där)

De man litar på …

Vi följer dem vi litar på. Så har det alltid varit och så är det
än idag.

Översatt till krass marknadsföring på sociala medier betyder det
här att vi litar på dem vi följer. Och här visar statistiken hur väl det
stämmer. Studier visar att 3 av 4 som följer influencers i Sverige har köpt en
produkt som denna har rekommenderat.

Influencer får också sina följare att lägga mer tid på just deras
flöde, vilket innebär att följarna exponeras mer för de produkter som dessa
influencers presenterar. Du som anlitar dem kommer alltså att få ditt varumärke
exponerat för influenerns publik längre än om du har det på din egen sida.
Någon har räknat ut att snittpersonen som följer en influecer spenderar 2
minuter och 8 sekunder per inlägg. Då räknas alla inlägg in, såväl Instagram
som Youtube eller blogginlägg.

Människor man tycker om litar man på.

Fake news gör din marknadsföring dyrare

Fake news är inget nytt. Det som är nytt är att de sprids så mycket mer nu än tidigare och de är inte längre så harmlösa som den en gång var. De hade betydelse både i det amerikanska presidentvalet och i Brexit-omröstningen. Nu är det troligt att de får betydelse för PR och  marknadsföring.

Fake news är inte något så enkelt som en felaktig eller dålig nyhet. Det krävs mer, som att det är en medvetet skapad lögn i syfte att påverka läsaren i en viss (politisk/religiös) riktning.

Och det är framför allt fem faktorer som gör att de sprids så snabbt idag.

1) Det är billigt

Insatsen för att skapa en nyhet är extremt låg, historiskt sett. Det är bara att sno en bild, skapa en text och sedan använda sociala medier.

2) Det är enkelt

Vem som helst kan snabbt lära sig göra Fake news

3) Det finns inga spärrar

Före de sociala medierna fanns det flera spärrar innan ett budskap kunde komma ut till en större allmänhet. För att komma med i dåtidens media skulle en nyhet passera genom en redaktör och en ansvarig utgivare. I etermedia var det mesta inspelat så det var svårt att kuppa igenom något i tv eller radio.

4) Social media gör jobbet

Facebook har fler än 1,5 miljarder användare, Twitter, Instagram och de andra färre men mer än 100 miljoner dagliga användare. Alla kan nås gratis.

Tänk då på att allt färre har vanliga tidningar och därför litar till sociala medier för sina nyheter.

5) Segregation

Sverige är inte så uppdelat som USA men det finns en åtskillnad mellan olika grupper och den klyftan har blivit större. Jag tänker så inte bara på landsbygd vs stad, invandrare vs svenskar utan även alliansen vs de rödgröna. När denna klyfta blir för vid förlorar vi, tyvärr, förmågan att samtala med varandra. Alltså
lyssna, inte bara prata. Samtidigt förlorar vi tilliten till den andre.

Varför är detta då ett problem för PR?

Eftersom Fake news skapar misstro för media skapar det även misstro för det PR-arbete som läggs ner för att föra ut ett budskap genom media. Och att nå ut genom media har traditionellt varit en strategi för PR-folk eftersom målgrupperna tenderar att misstro budskap som lanseras direkt från företag. Undantaget det företagets fans, men av alla som ska nås för PR-strategin ska lyckas är just denna grupp den enda som man inte behöver bry sig om eftersom de redan är anhängare av budskapet.

Så vad händer då med marknadsföringen när media förlorar sitt förtroende?

Bästa orden

Du

Gratis

Därför

Riskfritt

Enkelt

Hemligt

Genast

Begränsad tid

Missa inte

Få med ett eller flera av dessa ord i din kampanj och du får
ett mycket bättre resultat än om du inte använde dem. Ja, det låter töntigt. Så
lättlurad är ju ingen.

Eller? Ja, varför är du här och läser den här texten
just nu J

Visitkort

Skissar på ett nytt visitkort. Det här känns rätt mycket som mig, tycker jag. Inspirationen hittade jag på nätet för ett tag sedan så det är inte helt unikt. Men vem kommer väl på något nytt under solen.


9 steg till en brief

9 steg till brief

Innan du skriver en text (eller gör en grafisk design) är
det några steg du bör skriva ner och fundera över. När du har en uppfattning om
dem lovar jag dig att du kommer att göra ett mycket bättre jobb.

1 intro

Beskriv ditt projekt (affärsidé, produkt etc) i en mening.
Vad är din story?

2 känsla

Vilken känsla vill du att ditt projekt ska väcka?

3 stil

Vilken estetik är du ute efter? Vilken ton ska texten ha?

4 position

Var på marknaden finns ditt projekt? Var ärlig mot dig
själv.

5 gillar/ogillar

Vilka liknande projekt gillar respektive ogillar du och
varför?

6 behov

Vad behöver du i slutet av ditt projekt

7 budget

Vad har du att spendera på marknadsföringen – som du skriver
texten för

8 konkurrenter

Vilka är dina närmaste konkurrenter och vad skiljer ditt
projekt från deras?

9 tidslinje

När behöver du vara klar med ditt projekt?

Som du ser finns det inga givna svar på någon av frågorna.
De är där för att du ska tänka efter en gång till och inte nöja dig med din
första idé. Även om den kan vara fantastisk är det sannolikt att mer
eftertänksamma idéer är ännu bättre.

Lycka till!